13.05.2020
Interaktywna rozmowa
Pomysł na projekt podyktowała nowa rzeczywistość, w której się znaleźliśmy. Ten projekt to próba stworzenia poradnika na temat tego, jak żyć w czasach pandemii. Oddaliśmy w ręce internautów projekt, w którym to widz decyduje, z jakim ekspertem porozmawia i jakie wybierze pytania. Od odbiorcy zależy to, jak poprowadzi rozmowę. To jeden z pierwszych takich projektów w polskim Internecie.
Na pytania internautów odpowiadają:
Storyboard projektu stworzyliśmy za pomocą specjalistycznego oprogramowania do budowy nielinearnych projektów. Trudność polegała na takim poprowadzeniu narracji, aby ciąg logiczny rozmowy nie został przerwany. Chcieliśmy, aby użytkownik miał jak najbardziej realne wrażenie prowadzenia rozmowy telefonicznej. Na takim efekcie zależało nam najbardziej. Dlatego opracowaliśmy specjalną matrycę, w której widz zawsze do wyboru ma dwa pytania. Wybranie jednego z nich przenosi nas w ciągu logicznym do kolejnego poziomu pytań i odpowiedzi. W ten sposób stworzyliśmy siatkę połączeń pomiędzy poszczególnymi fragmentami rozmowy.
Aby uzyskać efekt konwersacji w dalszej kolejności, zaplanowaliśmy nagranie specjalnych wstawek. Pierwsza z nich to intro, w której ekspert wita się z widzem. Druga to faza oczekiwania, czyli czas na podjęcie decyzji. W tej sekwencji zdarzeń ekspert oczekuje na wybranie pytania. Po wyborze pytania widz zostaje przeniesiony do kolejnej sekwencji. Istotne jest to, że nie wywołanie przez widza akcji także rodzi przejście. Jeżeli widz w ciągu 30 sekund nie podejmie decyzji, to matryca automatycznie przeniesie go po zaprogramowanej ścieżce do kolejnej sekwencji.
Dla każdego eksperta przewidzieliśmy minimum 4 poziomy wyboru pytania. Po przejściu wszystkich poziomów następuje rozłączenie z ekspertem i powrót do rotatora wyboru rozmówcy.
Ze względu na tak szeroki zakres pytań zdecydowaliśmy się także, na zaimplementowanie w projekcie możliwości wyboru wszystkich pytań oraz wyszukiwania pytań po frazach. Uznaliśmy, że taka funkcjonalność jest niezwykle ważna i nie może jej zabraknąć w projekcie, który docelowo ma przynosić przede wszystkim odpowiedzi na pytania. Wewnątrz projektu umieściliśmy specjalny widget z wyszukiwarką fraz dostępny po kliknięciu specjalnej ikonki menu.
Po wpisaniu poszukiwanej przez nas frazy, automat przedstawia wyniki najbardziej adekwatne do zadanego mu pytania. Każde z pytań oznaczyliśmy inną ilustracją, a każdemu blokowi eksperckiemu nadaliśmy inny kolor. Przykładowo kategorie — nauka, medycyna mają nadany kolor niebieski, a kategorii poświęconej dzieciom nadaliśmy kolor zielony.
Realizacja na odległość
Trudność realizacji tego projektu przyniosły także nagrania. Kiedy za oknem szaleje epidemia lepiej nie wychylać się z bezpiecznych czterech kątów. Na szczęście wywiady z ekspertami udało się przeprowadzić zdalnie. Z pomocą przyszły urządzenia mobilne wyposażone w kamerki internetowe. Nasi rozmówcy po krótkim instruktaży wcielili się w operatorów filmowych i sprawnie dobrali kadry tak, aby jak najlepiej wyglądać w oku kamery.
Zdecydowaliśmy się na to, aby interfejs projektu było jak najbardziej mobilny
i dopasowany do smartphonów.
To podyktowało jego dalszy wygląd. Użytkownik w rezultacie otrzymał wirtualną książeczkę telefoniczną,
z której wybiera eksperta, do którego chce „zadzwonić”.
To jednak niejedyny problem, któremu musieliśmy sprostać. Problematyczna okazała się także w wielu przypadkach przepustowość łącza internetowego. Kiedy realizujemy nagranie na planie, możemy zarejestrować zdjęcia w maksymalnej dostępnej jakości. Tutaj niestety w wielu przypadkach okazało się to niemożliwe, choć z drugiej strony pewne niedociągnięcia traktować należy jako atut, nadający produkcji realizujmy i oczekiwanego efektu grywalności. W tym przypadku zależało nam na uzyskaniu efektu rozmowy przez telefon ze znajomym. Niedociągnięcia jak niska rozdzielczość nagrania i dźwięk „jak przez komórkę” wzmocniły tylko oczekiwany efekt.
W przypadku tego projektu zdecydowaliśmy, że najważniejsza jest jego funkcjonalność i odbiór na urządzeniach mobilnych. Dlatego uznaliśmy, że pionowe wideo będzie najlepsze do konsumpcji tego typu treści w Internecie.
Łącznie wewnątrz projektu znajduje się niemal 150 pytań. Wysłuchanie przez widza wszystkich pytań zajęłoby łącznie ponad trzy godziny.
Realizacja projektu zajęła nam 4 tygodnie. Pracowało przy nim 6 osób, w tym specjaliści od wideo, grafiki, content marketingu, interakcji oraz mediów społecznościowych.